torsdag 21 januari 2010

Kortdragarnas prins

Såg en kille som var skicklig på att använda sitt betalkort på Coop idag. Jag hann knappt med att se när han drog kortet, först på ena hållet, sedan på andra, och efter det på tredje och avslutade med ett fjärde vis. Allt innan maskinen hann reagera. Jag funderade ett tag på om han var värdelös på att använda sitt kort, men drog slutsatsen att han nog var bäst i världen istället. Maskinen var chanslös mot hans fifflande fingrar och hann aldrig säga vilket av sätten som var fel. Han utmanade den och vann totalt. Han krossade kortläsaren på ett sätt jag aldrig sett tidigare.

Jag brukar alltid dra på ett sätt, sedan vänta för att se om det blev rätt. Men denna gud inom kortdragning drog alla möjliga kombinationer innan maskinen hann neka ett enda av dem. Han skakade lätt på hand och såg allmänt nervös ut, men hans handling sa allt; Han hade gjort det här förr. Kanske enbart för att slippa den pinsamma väntan för att se om kortläsaren accepterade dragningen, eller bara för att imponera på kvinnan bakom kassan.

När det sedan var min tur att dra mitt kort i den chockerade kortläsaren kände jag hur allt fler dubier bildades inom mig. Hur skulle jag kunna leva upp till denna kortdragaren innan mig? Jag visste att kassörskan skulle se ner på mig, jämnföra mig med personen innan mig och se att jag inte kunde de imponerande knepen som han hade använt sig av. Jag kände mig väldigt snöd, och vågade inte möta hennes blick.
När hon sedan frågade om jag skulle ha mitt kvitto såg jag inte ens upp. Jag skakade bara uppgivet på huvudet, packade mer min saft i kassen och gick med hasande steg hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt