fredag 27 mars 2009

Gammal nog att ruttna

Veckans fråga; hur gammal skall man vara innan man för lov att förfalla utan att folk ser ner på en?

Vi är inte få som undviker gammalt folk, på bussen och liknande, för att de luktar, som en ruttnande doft. Min frågeställning är alltså när man är gammal nog att få lov att förfalla på detta vis. Hur gammal måste man vara för att få lov att låta hår växa på sin näsa? Hur gammal får man lov att vara för att sluta städa, duscha, borsta tänderna och ta av sina byxor innan man uträtta sina toalettärenden?

När får man lov att bli som Holger Nilsson från Plötsligt i Vinslöv?

Jag vill veta när jag får lov att ge upp, var går gränsen?

Efter att jag nu funderat på detta en hel vecka har jag givetvis ett svar, som jag alltid har.

Jag har beaktat en egen liten undersökning utan att berätta det för de jag har betraktat för att kunna komma fram med svaret.
Det varierar faktiskt väldigt mycket ut efter vad man utgår från för religion,ras och kultur.

Vi Svenskar kunde tidigare långsamt men säkert släppa taget om alltid när vi gick i pension, gradvis luta oss in i en tid av total demens. Men precis som allt annat sker det utveckling. Vi kan idag se ungdomar som som redan gett upp. Ni har nog alla sett dem, de som inte ens tar på sig byxorna riktigt, låter ett byxben vara uppdraget eller bara inte orkat dra upp dem riktigt. Detta skylls såklart på mode och liknande saker. Men förr i tiden så sågs detta som skamligt och pinsamt om det genomfördes. Nu har man helt enkelt gjort lättjan till en modekultur, på mer än ett vis. Man har helt enkelt varit avundsjuka på pensionärerna så pass mycket att man haft dem som guidelinje för en kultur.

Dock har hygienen fortfarande skötts, av en stor del av folket i alla fall. Det finns de ungdomar som försöker dölja sin dåliga hygien genom att spruta på sig mängder av parfymer, precis som gamla damer. Alltså är hygienen inte pensionäriserats av modekulturen riktigt än. Men jag blir inte förvånad om det kommer även det, precis som toapapper på pinsamma delar av kroppen.

Men det är den svenska kulturen, och vi ser på en islamiska kulturen har de där alltid haft lättja som en del av sin kultur. Där slänger man ofta bara på sig ett skynke som klädval, och hygienen har, vad det verkar som, aldrig varit högsta prioriteringen. Så kanske är det så att de varit före sin tid genom hela historien? Är det hit även vi är på väg?

Om vi sedan ser på Asiatisk kultur så verkar de inte ha några pensionärer?
Är det så att folk som börjar förfalla i Asien helt enkelt spolas ner i toaletten?
Jag har kommit fram till att det enda logiska skälet till detta är att Asiater verkar ha läger där de knuffar in dementa russinfolk och glömmer sedan bort dem. Lite som Nazitysklands storhetstid.

Där har ni alltså svaren, I Sverige sänks ålder hela tiden, och man kan idag sätta lite egna gränser inför när man själva kan ruttna bort lite i smyg.
I Islamisk kultur är man redan ganska rutten.
I Asien får du inte ruttna, då dör du.


Har du en fråga du vill ska tas upp på Bouléhavet? Bara skriv frågan som Åsikt här så lovar jag att besvara dem.

SMK/Saftan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt