söndag 11 november 2012

Kullorbytteavståndsmätning på samhällsvetenskapliga rebusar.

Jag tror jag ska börja mäta saker i kullerbyttor. Det känns diffust och praktiskt. Han bor 53 kullerbyttor bort från mig, eller; Hon var en och en halv kullerbytta lång. Låter väldigt användbart.



Min samhällslärare har börjat kritisera min förmåga att föra anteckningar på hennes lektioner efter att jag delade med mig av några till henne. Jag kommenderade att det var svårt att plugga på de anteckningarna jag hade från hennes lektioner. Anteckningar som "Apelsiner blir djur" samt "Bröd på träd?" säger inte mig så mycket en vecka senare. Anteckningarna består ofta av mestadels pilar åt alla möjliga håll, samt förkortningar utan förklaringar. Jag tror jag får hålla mig till att läsa i läroboken inför provet och hoppas att det räcker.



På bussen till skolan för några dagar sedan drömde jag om en superhjälte vars superkraft var att han fick plötsliga och oväntade våldsutbrott. Han attackerade barnvagnar, slog på skyltdockor på MAXI, kastade glasflasko rkring sig på krogen och hamrade sönder kullerstenar. Allt detta utan någon som helst orsak. Han var en vardagshjälte utan like. Han namn var Trikå-Jonny, och han bar ingen trikå.



Jag föreslog mer rebusar i skolplaneringen för min samhällslärare. Jag sa att jag tyckte att kommande provet skulle vara skrivet helt i rebusar. Rebusar är en bortglömd konstform. Vi lär oss inget om rebusar i dagens svenska utbildning. Det är förbannat dåligt. När vi väl står inför en livsviktig uppgift i livet, som garanterat kommer utformas likt en rebus, så kommer vi inte ha en aning om vad vi ska ta oss till. Skolformen har totalt missat denna del av vår utbildning. Jag kräver att få lära mig rebus-logik!
Min lärare verkade inte gå med på denna ändring i hennes läroplan. Tydligen har hon redan gjort klart våra prov. Jag funderar på att göra inbrott på hennes kontor för att göra ändringar på provet. Frågorna i sig kommer vara de samma, men de skall vara utformade som rebusar.


Som en bonus bjuder jag på en bild på ett par skor från Philip Garner. Ett sant geni. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt