onsdag 23 mars 2011

Åldersnoja

Medan jag idag satt och väntade på bussen hem från Mora, så skymtade jag ett par bekanta skor på personen bredvid mig. Dock kunde jag inte placera varför de kändes bekanta, så jag frågade aldrig damen som bar dem varför de kändes så veterliga. 


Ibland känner man sig gammal och grå av lite lustiga skäl. Men vissa saker som sker gör att man verkligen känner sig uråldrig. Till exempel om man vaknar upp från en erotisk dröm utan morgonstånd. Det är en sådan händelse som kan få vem som helst i gungning, tror jag. Kanske inte om man är kvinna, men jag räknar inte in dem i så många ekvationer som rör livet.

Det är efter sådana drömmar och uppvaknande som jag funderar på om man kanske skulle ta och tänka på sin pension. Jag har inget privat sparande, och inte har jag någon tanke på att börja med att spara något sådant heller. Så därför kikar jag vidare på de andra delarna av pensionen. En intressant sak som man då kan nämna är premiepensionen. Alla som kikat lite närmre i sina orange kuvert har nog sett uttrycket arvsvinst. Men hur många vet vad det innebär?
Det är nämligen så att om någon dör som finns i detta systemet, så delas dess sparade pengar ut till alla övriga spararna i riket. Detta betyder att; desto fler som dör i vårt land, desto bättre odds har de överlevande till en vettig pension.
Dock är inte PPM en jätte stor del av pensionen, och för att verkligen komma upp i några trevliga summor (i arvsvinst) så måste det alltså dö väldigt många folk.
Jag kan tänka mig att nästa svenska seriemördare, som dyker upp i samhället, helt enkelt kan vara en man som är orolig för sin framtida pension. Såpass att han därför försöker höja oddsen för en bra pension genom att höja sin arvsvinst. Jag hade inte tyckt illa om honom. Trots allt hade han bara hjälpt mig med min pension. De som överlevt hans framgång, borde nästan, istället, tacka honom för hans insatts för deras pension.

Myndigheterna säger att vi ska sköta vårt fondsparande för att trygga vår framtida pension. Jag säger att vi lika gärna kan leta upp en bunker, vi känner oss trygga i, där vi sedan ber om naturkatastrofer så att oddsen höjs för att arvsvinsten ska blir gigantisk.

Har jag tur får jag aldrig uppleva hur usel pension jag i slutänden kommer få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt