torsdag 3 februari 2011

Vettigt

Jag hade denna natten en dröm där jag befann mig på besök i en skola. Varför jag var på besök i denna skolan var inte särskilt klart, men jag var det och mer orkade jag inte bry mig om saken.
Läraren för klassen kläckte ur sig något om att hjärnor växte och gjorde att man blev smartare, vilket jag var tvungen att lägga mig i. Så jag frågade henne om det verkligen stämde, för varför skulle hjärnan behöva växa om vi ändå bara använder cirka 10% utav den?
Hon erkände då att hon faktiskt inte riktigt visste, vilket fick mig att känna att hon kanske inte skulle hålla i barnens utbildning.

Av någon drömliknande logisk anledning såg klassen samtidigt även på nån slags naturfilm, och medan vi diskuterade hjärnors utveckling såg jag kräkandes barndjur på TVn. Vilket i sin tur fick mig att ställa frågan om man kanske blir smartare om man äter barnspyor?
Det är ju ganska uppenbart att hjärnan går genom stora förändringar som spädbarn. Man kräks jätte ofta till på detta, kan det inte höra ihop på något vis?

Hjärnan växer en del i de tidigare åren, och man kräks mycket. Kanske är det kroppen som ger ut ett slags energiflöde som man skall äta upp för att bevara en del av hjärnans kapacitet så man med åren kan använda mer än 10% utav den?

Varför har naturen egentligen skänkt oss en hjärna som vi inte ens använder hälften av?
Einstein kanske åt barnspyor, och därför använde fler procent?
Det kan då även förklara hans frisyr? (Skakar på huvudet medan han äter spyorna i avsmak för sin diet?)

Det är ju en tanke, kring det hela.


Detta för mig in på en diskussion jag hade för ett tag sen; ifall höns kan få hjärnskakning, och om det skulle påverka deras vardag något.
Det samtalet gick dock vidare in på; att det kanske är medan man har hjärnskakning som man kommer på bra idéer?
Därav uttrycket; Skaka vett i någon.
Även där kan vi ha en förklaring till Einsteins frisyr. Killen kanske hade ständig hjärnskakning och det var därför han kom på saker som den allmänna relativitetsteorin.

Jag anser att enda sättet att testa denna teorin är genom att bidraga till att välja ut en person som man sedan ser till att ge honom konstant hjärnskakning. Verkar han krya på sig så är det fram med stekpannan och drämma till honom på nytt.
Sedan anteckna allt han kläcker ur sig för att se om några geniala idéer skapas i den omskakade hjärnan.

Jag har än så länge bara Ferminator som alternativ till försökskanin, men har ni andra förslag så är ni givetvis välkomna att lämna dem här.


Jag tror jag hade kunnat bli en väldigt omtalad forskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt