onsdag 23 februari 2011

Ärliga lögner

Igår såg jag på filmen The Monster Squad, och lärde mig, bland annat, att en bil tydligen väger mindre än en omkullvält parkbänk. Lärorik film jag genast ångrast att jag slösat min tid på att se. Med det sagt hoppas jag att många fler ser på den.


Under natten lärde jag mig även skillnaden mellan att hitta på saker och att ljuga. För vi vet ju att det är en skillnad. För om du skriver en bok, om något som egentligen inte skett, så brukar du ändå inte kallas lögnare. Men jag fick lära mig att det likväl räknades som lögner, fast ärliga sådana. Alltså är saker man hittar på ärliga lögner. Så folk som Stephen King, JRR Tolkien och många fler är helt enkelt ärligare med sina lögner än den vanliga medmänniskan.

Men, om du däremot skriver en bok som du säger är verklighetsbaserad, så måste du vara noga med vilka saker som verkligen har skett, för annars är du bara en oärlig jäkla lögnhals.
Så var nog med hur du skriver din biografi, om du inte vill vara en lögnare. Tänk på att lögnare brinner i helvete, så står det skrivet i bibeln. För det är ju en historisk fakta bok, baserat på folks personliga upplevelser?


I övrigt har jag och Tvärsur kommit fram till att ordet Stearin uppenbarligen har en djupare mening än världen vill att vi ska veta. Vi har därför grundat Stearinordern, i jakt på sanningen om detta magiska ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt