söndag 2 september 2012

Nattligt barnarbete

Häromdagen hade jag svårt att sluta skratta när jag väntade på min buss hem. Jag tyckte mig höra att tåget var försenat på grund av barnarbete. Dock sades det egentligen banarbete, något som jag inte fann lika kul.
En del kollade konstigt på mig för min reaktion till förseningen, och då valde jag att kolla konstigt tillbaka, när jag väl hade skrattat klart. Då slutade de titta på mig, men jag slutade inte titta på dem. Det hela blev till sist obekvämt, men det gjorde inget för vi skulle ändå inte med samma buss.


Under veckan slog jag vad med Herr Lindman om en present över att jag inte tänkte dyka upp på hans födelsekalas. Dock dök jag upp, så jag var tvungen att ge honom en present. Presenten blev; ett par kondomer jag stuckit hål på, en isbjörn och en burk med medicin mot schizofreni. Jag kände mig givmild.

Medan jag var i Hässleholm konstaterade jag att det tydligen är normalt att ta med sina barn till lekplatsen efter solen gått ner. Jag har inte märkt detta beteendet på andra platser, så jag undrar om det är speciellt i Hässleholm man gör detta. Jag kan förstå det praktiska med det hela. Man har ju något att skylla på om man blir av med barnet i fråga. Det var mörkt, jag såg inget. Praktiskt.
Det kan också vara så att det var någon form av nattligt barnarbete som pågick. Jag såg ju inte så väl vad som skedde där i mörkret. Kanske reparerade de lekplatsen? Då förstår jag varför de var där på natten, så folk skulle tro att det bara var oansvariga föräldrar som lät barnen leka där i mörkret, fast det egentligen var arbetsledare som tog dit sina minderåriga små arbetare dit. Praktiskt.


Fakta:
  • Delfiner dricker inte. De utvinner vätska ur sin föda istället. De kan därför inte urskilja mellan hunger och törst. Om du därmed ger dem vatten kommer de i sin tur inte äta något. Så, om du har en delfin hemma, ge den inte vatten, den kanske dör av svält då. 
  • Termiter spränger sig själva, som självförsvar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt