måndag 2 november 2009

Dokusåpan (ännu en klassiker)

Detta är ännu en klassiker som jag väljer att lägga upp här för nyare läsare.
---------------------------

Dokusåpan utspelar sig på Resecentrum i Kristianstad medan jag väntar på min buss. Deltagarna är några miffon som åker the Shortbus dagligen till gud vet vart. Jag beskådar skådespelet medan jag oftast lyssnar på musik så min tolkning av vad som sker är kanske inte alltid korrekt... kan tänkas...

del 1

Det lilla korta miffot har idag bytt jacka till en ny-gammal utgången jacka. Den är blå och ser varm och ful ut. Han har till detta en fint matchande rödaktig halsduk och en mössa i obeskrivlig färg. Detta är tredje jackan jag sett honom i. Han är nog den av alla mysko miffon som har mest kläder tror jag.

En av de andra längre han-miffona slog av den lilles mössa. Då blev det en så kallad pjätt lek utanför RC. Efter ett tag så kopplade den lille fjanten att hans ben var för korta för att han skulle kunna röra sig tillräckligt fort för att ta ut sin hämnd. Men han kontrade ändå fint med att hytta med näven mot sin konkurrent.

Ena miffo honan bar dagen till ära en fin elegant röd flisjacka med blommor på...

De hoppade alla glada in i den lilla korta bussen...
----
del 2

Nu kom det sig så att det lille fula miffot inte var där idag. Jag blev lite sorgsen och ville bara hem och lägga mig ner.
Innan jag hade fattat vad som hänt så hade den korta bussen anlänt och de miffon som var där idag hoppade glatt ombord.
Damen i flisjacka hade idag en likadan flisjacka fast den var grön.

När de hade åkt så försökte miffot som inte åker den korta bussen som satt kvar att ta kontakt med mig. Jag ignorerade honom smidigt genom att låtsas att jag inget hörde.


Då det hände så lite i dokusåpan idag var mina tankar mils iväg när jag anlände hit idag, och när jag hörde ett susande läte medan jag såg upp mot fåglarna kom jag att tänka på en sak. När man var liten så hände det att man fäste en bit kartong på ekrarna på cykeln för att få det att låta som motorljud. För en sekund(eller två) så trodde min hjärna att det var det som fåglarna hade gjort. Att detta susande läte var nån form av leksak de själva kommit på för att låta som jetplan. Till min besvikelse insåg jag snart att det bara var en lövblåsare som lät en bit bort.
----

del 3

Idag var det lilla sköna miffot tillbaka. När jag kom dit så stod han och snacka med en äldre herre som talade högt som fasiken. Sen kom det en äldre karl till och pratade högt han med. Sen anlände den korta bussen och miffona hoppade på. Miffot som alltid stannar kvar satt och dräglade och öppnade konversationer med främmande folk som smidigt smet ifrån honom. De äldre männen pratade högt vidare till jag gick iväg...
Dagen i ära bar flismiffot den gröna flisjackan idag igen.
----

del 4

När jag anlände till Resecentrum stod de flesta miffona ute och väntade i kylan redan. Men det lilla korta miffon var inne och värmde sig, eller fick han kanske inte vara med de andra? Är det frågan om en utfrysning här?
Lilla miffot gjorde en skum rörelse som indikerade på att det kliade nått fruktansvärt på hans skrev.
Efter att det lilla miffot varit ute i kylan med de andra ett litet tag senare så bestämde han sig för att åter gå in och rota lite i en papperskorg efter pantburkar, men han blev ganska snabbt avbruten då den korta bussen anlände och han fick bege sig ut på nytt.

Jag misstänker att gamla miffot som inte åker med den korta bussen nog växte ur sina byxor i början av sin högstadietid.


Kära jultomten. I år önskar jag mig en lövblås, då jag inte fick någon förra året. Jag vill helst ha en som både kan blåsa och suga. Men blir även glad för en billigare variant.
mvh/Saftan
----

del 5

Idag fick jag skjuts av min mor in hit. Så jag missade dokusåpan helt och hållet. Men jag fick sova en halvtimme längre.

Jag tänker tillbaka lite på dokusåpan och kommer fram till några konstateranden. Det lilla fula miffot tafsar typ aldrig på det kvinnliga miffot längre, och det smällfeta miffot som alltid fick hjälp med att gå har jag inte sett på år och dar känns det som. Var är deras skötare som alltid vinkade hej då åt dem innan när de hoppade på den korta bussen?

Jag tror det är novemberfenomenet. De har utökat novemberlovet. November är onödigt och borde därför avskaffas. På min tid fanns fan inget jäkla novemberlov, för då fanns inte november. Avskaffa november på nytt är mitt tips. Okej okej, min mor fyller år i november så jag har henne emot mig, men jag skäms inte för att säga att november borde avskaffas helt. Man kan väll få dubbel lön i december istället? lagom till jul?
----

del 6

I natt drömde jag en sak som jag inte riktigt minns. Det enda jag minns var att jag tänkte i drömmen att det var så lustigt det som hände att jag var tvungen att skriva ner det här. Men nu minns jag inte vad det var som hände som var så lustigt, så jag struntar i att skriva ner det.

Efter att har varit frånvarande i över en vecka är jag idag tillbaka till min roliga vardag.

Jag kom till RC och satte mig ner. Miffonen som åker korta bussen var alla samlade i mitten på den banan de ritat upp där folk går.
Personen vars kön jag inte kan förtälja kom dit idag och lyssnade som vanligt på musik. Det hade idag en fin röd väst med broderade röda blommor som inte slagit ut än.
Mössavslagarmiffot och lilla miffot hade nästan lite kull inne på RC idag. Men de utvecklade inte vidare det till något våldsamt. De började i alla fall mobba ett tredje miffo och slå på dess mössa, och det var kul att se. Det lilla miffot verkar inte längre så utfryst som sist jag betraktade dem. Han bestämde sig för att även idag besöka papperskorgen i jakt på fina skatter. Även denna dagen utan framgång.

När de hoppade glada ombord den lilla bussen upptäckte jag ett äpple som var ute och gick i en cirkel på golvet helt själv. Det verkade vara vilse då det bara sprang runt, runt, ett tag tills det stannade och verkade se sig omkring. Var det hade rymt ifrån var helt oklart och jag funderade på vart det kommit ifrån ett tag. Dock utan framgång då jag själv skulle iväg för att hinna med min (lååånga) buss.
----

del 7


När jag idag anlände till RC så hade det hamnat en ”vanlig” person bland högen av miffon. Denna ”vanliga” person blev givetvis utsatt för miffonas uppmärksamhet och knuffar. Han mobbades för att han inte var ett elegant miffo... kanske.

Annars var det en lugn dag fastän det lilla miffot sprang rundor likt en yr höna. Han gjorde inte så mycket kul, han bara sprang där med sitt fina underbett och såg fin ut.
----

del 8


Idag var det bara det lilla miffot där som skulle åka med den korta bussen. Han irrade runt lite förvirrat och verkade lite nedstämd över att behöva åka iväg själv. Men där var i alla fall tre andra miffon som inte skulle åka med korta bussen, nämligen; Byxan, Arne och ett till jäkla miffo.
Eftersom jag råkat stampa på mina hörlurar till mp3spelaren så hörde jag idag vad de sa. Eller nja. Jag uppfattade aldrig vad de sa, eller rättare sagt skrek. Det var som att vara på en hundkennel där de bara födde upp inavlade hundar.

När jag sedan hoppade på min buss hit så satt en med lite brytning bredvid mig. Han såg på mig och började ett skumt samtal med mig, det lät ungefär så här; "Är du en sån dära rocker? gillar du Metallica? Lyssnar du på det där tyska bandet, va heter de nu igen? Metallica, eller nej det heter de inte. du vet väll vilka jag menar? de sjunger den där låten ’ we’re not living in America ’ , gillar du dem?" Han avbröt sedan sig för att peka på den flicka som stod och stampade vid ett övergångsställe för att hålla sig varm medan hon väntade på att det skulle bli grönt. "Kolla hon dansar! Hon har ätit cornflakes till frukosten, kolla vad pigg hon är."
Han sa sedan inte så mycket mer faktiskt.
----

del 9


Jag har nu upptäckt att jag kan ta en buss som anländer en kvart/tjugo minuter senare än den jag brukade ta, utan att komma hit för sent. Men detta betyder dock följande:
1. Jag slipper vänta på bussen som jag tar från RC
2. Jag missar alla miffon på morgonen

Så jag antar att detta är ett slags farväl till denna dokusåpa. Denna tid med korta-bussen-folket är nu över. Innan jag ens hunnit ta bilder.
Kanske åker jag in tidigare någon morgon bara för att få lite bilder på dem. Men jag skall icke lova något. För jag är ganska lat.
----

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt