fredag 4 januari 2013

Mejerier i samhället

Efter att ha firat julafton två gånger samt firat nyår hos en person jag aldrig lärde mig namnet på så är jag nu tillbaka till allas förtjusning.
Till att börja med måste jag påpeka att jag nyss såg att ena grannen spillt ut någon form av mjölkprodukt på vägkanten som märkligt nog tagit formen av Homer Simpsons i profil. Jag hoppas innerligt att det är gjort medvetet.

På tal om mejerier och fräcka trick så kommer jag tänka på månadens bus som skedde häromdagen. Jag hade nämligen tråkigt, så jag tog bussen till Knislinge, som alltså är grannbyn. Väl där gick jag in på Coop. Där gick jag in på mejeriavdelningen och plockade på mig två stycken Arla Yoggi förpackningar (sådana med kork på). En var i vaniljsmak, den andra var med jordgubbsmak. Jag gick sedan till kassörskan - som var en blond ung sak som hoppat av skolan innan hon hunnit lära sig något - och betalade varorna.
När jag kom hem skruvade jag upp korken på Yoggi-förpackningen med vaniljsmak. Jag hällde ut hela förpackningen i en vitt litermått och lyckades nästan få ut hela litern ur förpackningen. Sedan spolade jag rent förpackningen med varmvatten direkt ifrån kranen. Jag spolade sedan även förpackningen med kallt vatten efteråt, för det är något med varma yoghurt-förpackningar jag finner ofräscht. Kanske är det bara jag, men jag anser i alla fall att det är så. När förpackningen var ren lät jag den stå upp-och-ner ett tag för att allt vatten skulle rinna ur den. Sen öppnade jag Yoggi-förpackningen med jordgubbsmak. Jag hällde över all yoghurten från den förpackningen in i den tomma förpackningen med etiketten vaniljsmak på sig. Skruvade på korken och ställde den prydligt åt sidan. Efter det tog jag litermåttet som innehöll vaniljyoghurten och hällde dess innehåll i Yoggi-förpackningen som hade jordbuggssmak på etiketten. Skruvade sedan även där på korken prydligt. Sedan tog jag på nytt bussen till Knislinge, med båda Yoggi-förpackningarna med mig. Jag gick in på Coop på nytt, och placerade förpackningarna på hyllan som jag tidigare tagit förpackningarna. När jag gick ut ifrån affären var det inte samma kassörska bakom kassan, men jag hälsade som om jag kände igen personen ändå, för jag är trevlig.

Under avslutnings veckan på min skolan så kallade en gymnasieelev mig för läskig bara för att jag berättade om olika fynd jag gjort bakom Domus inne i Kristianstad. Samtalet började mellan två personer som satt bakom mig. De pratade om priset på massage. Jag hävdade att man kunde få det billigt bakom Domus. En utomstående person - som vill förbli anonym för jag inte minns namnet - frågade då om jag gjorde alla mina fynd bakom Domus. Jag svarade såklart "de flesta". Sedan tittade en av kvinnorna på mig, som talat om massage, och kallade mig läskig. Jag tog åt mig och klappade henne lite gubbigt på axeln.

Innan jag blev klar med ämnet Samhälle för terminen så hann läraren ge oss affärsidén om att lura dumma afrikanska bönder till att sälja sin mark till oss för en billig peng och sedan sälja vidare marken dyrt. Gärna tillbaka till dem vi köpte marken av från början. Hon har lärde mig mycket under 2012. Hon ska ha ett stort tack.
Det är efter hennes lektioner som jag även fundera på att öppna ett McDonalds i Saharaöknen. Även om det kanske inte är många kunder, så kan man ta hutlösa priser när det väl kommer någon kund. Jag kan tjäna en förmögenhet på några få kunder, och det innebär väldigt lite ansträngning från min sida. Jag ska forska djupare i detta.

Fakta: 
Tutankhamons far avskaffade de egyptiska gudarna och ersatte dem med enbart solguden Aton. Det sägs vara första monoteismen som funnits. När Tutankhamon sedan blev Farao efter sin fars död så tog han tillbaka alla egyptiska gudarna som funnits tidigare. Aton blev på nytt kallad Amon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt