söndag 18 december 2011

Tankebana

Medan jag väntar på min buss hem så står det två fjolliga trendriktiga unga damer och tittar föraktfullt på mig. De stirrar med avsky på mig för att jag inte passar in i deras trendföljande vardag och de har svårt att acceptera mig i deras närhet. Jag ställer mig lite närmre dem och stirrar trotsigt tillbaka. Sedan kommer bussen och jag tar min plats. De slår sig ner längre bak i bussen än mig, men jag hör ändå deras samtal och förundras. Hur kan en viss ton och uttal få en att verka vara så långt under medelintelligensen? Det är ganska häpnadsväckande. Idag är det vanligare än man vill erkänna att folk själva väljer att framstå så här förfärligt oallmänbildad, med förfärande dålig framförhållning. Jag anser det dock inte särskilt skrämmande. Det som jag anser vara skrämmande med det hela är hur samhället lyfter fram dessa individer som har just sådana karaktärsdrag.

Medan jag sitter och lyssnar på hur de samtalar om sina kärleksbekymmer, så att hela bussen ska kunna delta i deras uppmuntrande dialog, skickar jag ett sms till en stalker, för att fördriva tiden.
När jag frågar om hon vill slåss, så besvarar hon mig att hon krävde utmaning. Något som jag personligen hävdar att allt borde vara för hennes del.
Därmed vandrar mina tankar på detta mystiska vis:
Det borde vara en utmaning för henne att hämta posten. Vilket det faktiskt också var på 1600-talet för de vardagliga medborgarna, då de inte ens hade en postlåda. Men likväl slapp de inte att betala räkningar. För adeln skickade ut indrivare som krävde att de betalade skatt. Precis som Hells Angels gör. Man kan nog säga att Hells Angels är den ny-moderna adeln, fast med sämre bordsskick.
Mitt i tankegången ser jag att jag är nära på att skicka ett sms med texten "Hells Angels är den nya adeln" till denna stalker. Något som hon som inte besitter min logiska tankebana hade förstått hur jag kommit fram till. Därför struntar jag i att svara istället.


Sju-punkts-lista
  • Jag har ingen aning om vem som uppfann blixtlåset
  • Tunggung är ett ganska intressant ord
  • Det första dokumenterade vikingatåget skedde år 793 e.Kr
  • Stigbygeln är en asiatisk uppfinning
  • Bra saker är bättre än dåliga
  • År 1910 avskaffade Sverige dödsstraffet
  • Jag är inte Pol Pot


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt