måndag 8 november 2010

Tågresa

Jag befinner mig på ett tåg. Något som alltid betyder trevliga observationer.

Jag sneglar lite smått på personen som sitter bredvid mig. Hon påminner om en ung utvecklingsstörd häxa. Hennes hållning visar spår av bräcklighet och jag finner mig själv fundera över vad som håller ihop denna unga trollpacka. I smyg hoppas jag smått på att naturen ska ta sin gång på henne och låta hennes huvud trilla av från hennes axlar, för hennes hållning ger en antydan till att det inte skulle kunna vara helt omöjligt att något sådant skulle ske. Men samtidigt hoppas jag innerligt att detta inte skall ske, för jag har ingen kamera med mig.
Det tog mig faktiskt ett tag att lägga märke till hur hon pyntat sig själv med ett stor röd blomma i sitt hår. Jag frågade mig själv hur jag kunde missat blomman från början, och medan jag funderade på det hela började jag nynna på "Hon har blommor i sitt hår" och undrade lite om de andra också kunde se blomjäveln eller om det var mitt psyke som spelade mig ett trick. Kanske existerade inte denna unga bräckliga dam i någon annans verklighet än min? Detta var dock inte något som bekom mig. För det var nämligen förstå gången jag såg en ung utvecklingsstörd häxa med blomma i håret, som jag var rädd skulle trilla sönder. Så jag sneglade lite extra, för upplevelsens skull.

Ett tag in på resan steg det på en herre med förvirrad uppsyn som verkade ha slagit rekord i att lukta rök. Jag fascinerades lite försynt åt hans rökdoft när han stannade intill mig. Han log mot mig, jag log tillbaka. Han verkade prata med mig, för hans läppar rörde sig, men jag lyssnade på musik och hörde inte vad han sa till mig. Så jag log lite mer åt honom, för att vara vänlig. Han pekade på min plats, sedan på sin biljett, jag förstod ganska snabbt att jag råkat sätta mig på hans plats. Jag log då ännu vänligare mot honom för att visa mig vänligt inställd. När jag ännu inte hade flyttat mig från hans plats så satte han sig istället ner på den lediga platsen mitt emot mig. Jag nickade nöjt åt denna rekordhållaren när han hade slagit sig till ro i sitt nya bo. För rekordtagare skall respekteras.
Han besvarade dock inte min uppmuntrande nick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har rätt till min Åsikt